Tülin Açıkbaş
Sağlık
1 Mayıs 2026 10:45

Aşırı işlenmiş gıdalar beynin odaklanma gücünü zayıflatıyor

Yeni araştırma, günlük beslenme düzeninde aşırı işlenmiş gıda oranındaki küçük artışların bile dikkat süresinde ölçülebilir düşüşlere yol açtığını gösterdi.

Aşırı işlenmiş gıdalar beynin odaklanma gücünü zayıflatıyor

İlüstrasyon: 2686188091

Monash, São Paulo ve Deakin üniversitelerinden araştırmacıların yürüttüğü yeni bir çalışma, aşırı işlenmiş gıdaların beyin sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerini ortaya koydu. ‘Alzheimer’s & Dementia: Diagnosis, Assessment & Disease Monitoring’ adlı bilimsel dergide yayımlanan araştırmaya göre, bu gıdaların tüketimi insanların odaklanma gücünü zayıflatıyor. Araştırmada, Avustralya’da yaşayan ve demans tanısı almamış 2 bin 100’den fazla orta yaş ve üzeri yetişkinin beslenme alışkanlıkları ile bilişsel sağlık verileri incelendi. Sonuçlar, günlük beslenme düzeninde aşırı işlenmiş gıda oranındaki küçük artışların bile dikkat süresinde ölçülebilir düşüşlere yol açtığını gösterdi.


Küçük artış, belirgin etki

Çalışmanın baş yazarı Dr. Barbara Cardoso, aşırı işlenmiş gıda tüketimindeki her yüzde 10’luk artışın, günlük beslenme düzenine bir paket cips eklemek anlamına geldiğini belirtiyor. Çalışmada bu artışın, bireylerin odaklanma becerisinde belirgin bir düşüşle ilişkili olduğu tespit edildi. Araştırmada kullanılan standart bilişsel testlerde, özellikle görsel dikkat ve işlem hızı gibi alanlarda daha düşük skorlar elde edildiği görüldü.


Sağlıklı beslenenler de etkileniyor

Katılımcıların günlük enerji alımının ortalama yüzde 41’inin aşırı işlenmiş gıdalardan geldiği belirlendi. Araştırmanın dikkat çeken bulgularından biri, olumsuz etkilerin yalnızca genel beslenme kalitesiyle açıklanamamasıydı. Yani Akdeniz diyeti gibi sağlıklı bir beslenme düzeni uygulayan kişilerde bile aşırı işlenmiş gıda tüketimi arttıkça dikkat performansının düştüğü görüldü.


Uzmanlara göre mesele yalnızca sağlıklı gıdaların eksikliği değil, aynı zamanda gıdaların işlenme derecesi. Aşırı işlenmiş ürünler; gazlı içecekler, paketli atıştırmalıklar ve hazır yemekler gibi günlük hayatta sık tüketilen ürünleri kapsıyor.

Bu tür gıdaların üretim sürecinde doğal yapının bozulduğu ve yapay katkı maddeleri ya da kimyasalların devreye girdiği belirtiliyor. Araştırmacılar, bu durumun beyin fonksiyonlarını doğrudan etkileyebileceğine dikkat çekiyor.


Demans riskine işaret eden bulgular

Çalışma doğrudan hafıza kaybı ile aşırı işlenmiş gıdalar arasında net bir bağlantı bulmasa da dikkat süresindeki düşüşün önemli bir uyarı işareti olabileceği vurgulanıyor. Çünkü dikkat, öğrenme ve problem çözme gibi temel bilişsel süreçlerin temelini oluşturuyor. Araştırmacılar, beslenme önerilerinin yalnızca ne yediğimize değil, gıdaların nasıl üretildiğine de odaklanması gerektiğini belirtiyor. Bulgular, aşırı işlenmiş gıdaların azaltılmasının beyin sağlığını korumada önemli bir adım olabileceğini ortaya koyuyor.

25 yıldır sağlık, wellness, güzellik ve lifestyle üzerine yazılar yazıyor. Kariyerine televizyon muhabirliği ile başladı. Gazete muhabirliği, editörlüğü ve köşe yazarlığının ardından kendi mecrasında dijital yayıncılık yaptı. Bitmeyen merakı, her gün bir şeyler öğrenme hevesi ve yazma tutkusuyla şimdilerde WIRED Türkiye Yazı İşleri Müdürü olarak keşfetmeye devam ediyor.

Tülin Açıkbaş

DAHA FAZLASI

Beyninde Bir Sorun Vardı. Neşterle Değil, Sesle Düzeltildi

Bir kadının metamfetamin bağımlılığı o kadar ciddiydi ki, geriye kalan tek seçenek beyin ameliyatı olabilirdi. Ancak tek bir seanslık, noninvaziv, odaklanmış ultrason tedavisi, yıllarca süren tedavilerin başaramadığını başarmış gibi görünüyordu.
Emily Mullin

Bir Araştırma, Uyku Alışkanlıklarında Yapılacak Basit Bir Değişikliğin Akademik Performansınızı Nasıl İyileştirebileceğini Ortaya Koyuyor

1.100'den fazla üniversite öğrencisiyle yapılan bir araştırma, teşvikler yoluyla uyku süresinin artırılmasının notlarının da yükselmesini sağladığını ortaya koydu.
Javier Carbajal

Kafatasını Açmadan, Damarın İçinden Beyne Çip Takılabilir

Çinli bir şirket, 10 dakikada sadece bir damardan ilerleterek beyne çip takılmasını planlıyor. Ancak henüz insanlarda test aşaması başlamadı.
Samet Kelebek

Gerçekten Elektrolitlere İhtiyacınız Var mı?

Elektrolit tozları, daha iyi hidrasyon, enerji ve toparlanma vaat ediyor. Ancak ciddi miktarda sıvı kaybetmediğiniz sürece, su ve besinler muhtemelen ihtiyacınızı karşılayacaktır.
Megan Tomos